Emotionele Bevrijding's Blog

Oplossingen voor emotionele klachten

Angsttoornissen

Posted by emotionelebevrijding op juni 4, 2009

Angststoornissen zijn psychische stoornissen die zich uiten door een ongewoon intense angst die of ongewoon lang voortduurt of optreed in een situatie waarin een angstreactie ongewoon is.

Wanneer je angsten je dagelijks functioneren beïnvloeden wordt er gesproken van een stoornis.

Symptomen die kunnen optreden zijn:

Hartkloppingen, hevig zweten, trillen, drukkend gevoel op de borst, gevoel te stikken, misselijkheid, duizeligheid, gevoel van onwerkelijkheid, angst om gek te worden, angst om je zelfbeheersing te verliezen, angst om dood te gaan.

Een indeling van deze stoornissen volgens het DSM-IV:
Acute stress-stoornis

Agorafobie (zonder historie van de paniekstoornis)

Angststoornis door een somatische aandoening

Gegeneraliseerde angststoornis

Obsessief-compulsieve stoornis

Paniekstoornis (met of zonder agorafobie)

Posttraumatische stress-stoornis

Specifieke fobie

Sociale fobie

Angststoornis door alcohol of drugs

Angststoornis niet anderszins omschreven (restgroep)

Deze stoornissen worden in vele gevallen behandeld met cognitieve therapie, gedragstherapie of cognitieve gedragstherapie.

Bij cognitieve therapie wordt gekeken hoe je denkt, waarom je zo denkt en hoe je denkbeelden kunnen worden aangepast.

Bij gedragstherapie wordt gekeken hoe jij je gedraagt en hoe jij de manier waarop jij je gedraagt in situaties die de problemen veroorzaken kan veranderen.

Bij cognitieve gedragstherapie worden de inzichten van beid therapieën samengevoegd.

Alle drie therapievormen hebben als nadeel dat de therapieduur enkele maanden tot enkele jaren kan duren. In mijn ogen is dit onacceptabel lang.

Daarnaast is een nadeel op een mogelijke terugkeer van de stoornis in periodes of situaties die stressvol voor je zijn.

In vele gevallen wordt medicatie voorgeschreven bij behandeling van angststoornissen

Vaak wordt hiervoor antidepressiva gebruikt. De keuze hierbij is Moderne antidepressiva en Klassieke (tricyclische) antidepressiva.

Een groot nadeel van antidepressiva is de mogelijkheid van het intensiveren van de angst bij het starten van het gebruik van deze middelen. Daarnaast kan het een aantal weken duren voordat je de werkzaamheid gaat ervaren.

Bijwerkingen van antidepressiva zijn onder andere: misselijkheid, hoofdpijn, misselijkheid, dufheid, slapeloosheid en gewichtstoename.

Daarnaast kunnen ook Benzodiazepinen worden voorgeschreven. Dit zijn kalmeringsmiddelen. om angsten en tobben te onderdrukken en slaapproblemen te verhelpen.

Benzodiazepinen kunnen echter maar enkele weken worden gebruikt omdat ze zeer  verslavend zijn. Bijwerkingen zijn dufheid en moeheid.

Ik denk dat je veel beter stoornissen kunt aanpakken door de oorzaak van je stoornis aan te pakken. De oorzaak is een verstoringen in het energetisch systeem van je lichaam.

Je kunt deze verstoringen in het energetisch systeem van je lichaam eenvoudig en snel verhelpen. Zijn deze verstoringen verholpen, dan ben jij van je klachten verlost.

En daarvoor is geen therapie van maanden of zelfs jaren nodig.

Wil je weten over angststoornissen? Ga dan naar  Angststoornissen

Wil je weten hoe jij je angststoornissen kunt oplossen? Ga dan naar  Angststoornissen

Blog over psychische klachten zoals angststoornissen http://blogs.zielenknijper.nl/angststoornis.html

Posted in Uncategorized | Getagged: | Leave a Comment »

Hoe krijg je meer Zelfvertrouwen?

Posted by emotionelebevrijding op mei 29, 2009

Je hebt weinig zelfvertrouwen omdat je gevoel van eigenwaarde laag is.

Je bent niet tevreden over jezelf. Hoe je er uit ziet. Hoe je zaken aanpakt.

Je staat niet open voor de goede zaken aan jezelf. Je ziet alleen maar het negatieve.

Je hebt de neiging om jezelf af te zonderen.

Je zult niet snel iets van je laten horen wanneer je in een gezelschap bent. Je blijft liever op de achtergrond.

Het is moeilijk voor je om complimenten te accepteren.

Je bent bang om fouten te maken en om te falen.

Je bent alleen maar gericht op hetgeen je niet goed doet. Nooit op wat wel goed gaat.

Je bent heel onzeker.

Je bent niet assertief.

Je hebt last van depressieve gevoelens.

Hoe kan je je zelfvertrouwen vergroten?

Met de volgende stappen kan jij beginnen om het vertrouwen in jezelf op te bouwen.

Ga aan de slag om de negatieve gedachtes die je hebt om te zetten in positieve.

Vergelijk je alleen met jezelf, nooit met de ander. En als je al naar anderen kijkt, doe dat dan om er van te leren.

Kijk ook naar hetgeen je goed doet. Focus op het goede, niet op je fouten.

Maak een lijst van je goede punten en lees die regelmatig door.

Sta open voor complimenten wanneer je die krijgt.

Begin met het geven van, welgemeende, complimenten. Je zult je er beter door gaan voelen.

Zeg wat je denkt en kom voor jezelf op. Wordt assertiever. En leer nee zeggen.

Mocht je fouten maken, accepteer dat dan en neem je verantwoording voor deze fouten. Je mag fouten maken. Zorg echter dat je van je fouten blijft leren.

Stel geen onrealistische eisen aan jezelf. Zorg ervoor dat jij je doelen kunt behalen.

Ga doen waar je goed in bent. Waar je kracht ligt. Doordat je succesvol bent met zaken waar je goed in bent zal je meer geloof en vertrouwen in jezelf krijgen.

Ga om met positieve, succesvolle mensen. Hierdoor wordt je gestimuleerd. En succes trekt succes aan.

Wil je meer weten over zelfvertrouwen? Ga dan naar  Zelfvertrouwen

Wil je weten wat de oorzaak is van een gebrek aan zelfvertrouwen? Ga dan naar  Zelfvertrouwen

Posted in Uncategorized | Getagged: | Leave a Comment »

Hooggevoelig

Posted by emotionelebevrijding op mei 25, 2009

Hooggevoelig door het leven

Je bent veel gevoeliger dan anderen.

Hierdoor ben je bovengemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels.

Je bent in staat om meer signalen en details op te merken en op te nemen.

Al impressies die je ondergaat worden veel intensiever beleefd en doorvoeld dan bij de ‘doorsnee’ mensen.

Je bent je zeer bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.

Je bent instaat om  subtiele geuren, smaken en geluiden waar te nemen en er intens van te genieten.

Je hebt een zeer rijke fantasie.

Je wordt snel overdonderd door felle lichten of  sterke geuren.

Je bent niet op je gemak in een omgeving met veel lawaai en / of harde stemmen.

Je kunt niet goed tegen veel drukte.

Je bent schrikachtig.

Je bent gevoelig voor stemmingen van mensen in mijn nabijheid.

Je bent schrikachtig.

Je bent gevoelig voor pijn.

Je wordt snel beïnvloed door cafeïne.

Bij veel prikkels en wanneer er veel in korte tijd moet worden gedaan raak je het overzicht kwijt. Er komt dan als het ware teveel op je af.

Wanneer je te veel indrukken hebt opgedaan heb je de neiging om je terug te trekken om zo weer rust in je hoofd te verkrijgen.

Je wordt intens geraakt door muziek of kunst.

Je kunt er niet tegen wanneer je veel moet doen in korte tijd.

Je bent bang om te falen.

Je gaat minder presteren wanneer iemand je aan het evalueren bent.

Er wordt gedacht dat je verlegen bent terwijl dat niet zo is.

Je probeert zo min mogelijk te vergeten.

Je kijkt niet graag naar gewelddadige tv programma’s of films.

Je raakt van slag door veranderingen in je leven.

Je probeert zoveel mogelijk situaties die je van streek maken te vermijden.

Je trekt je veel te veel aan van wat anderen zeggen.

Je hebt gevoelens van eenzaamheid.

De anderen komen zoveel volwassener / harder over.

Wil je meer weten over hooggevoelig zijn. Ga dan naar  Hooggevoelig zijn

Wil je weten wat de oorzaak is van hooggevoelig zijn is en wat je eraan kunt doen. Ga dan naar  Hooggevoelig oorzaak en oplossing

Posted in Uncategorized | Getagged: | Leave a Comment »